כל אחד צריך מישהו שיאמין בו - עמותת מניפה

כל אחד צריך מישהו אחד שיאמין בו

לכל אדם יש ייעוד כלשהו, חוזקה כלשהי, כישרון כזה או אחר שיש בו כדי להביא תועלת לאנשים נוספים רבים מלבדו או לכל הפחות – לכמה אנשים בסביבתו הקרובה. למרבה הצער, ילדים רבים בארץ וברחבי העולם אינם נהנים מתנאים אופטימאליים לפיתוח כישוריהם ולמיצוי הפוטנציאל הטמון בהם במלואו. ישנם ילדים הגדלים במשפחות הנתונות במצוקה כלכלית; ישנם ילדים הסובלים מהזנחה ואף מהתעללות ואלימות פיזית ו/או רגשית; ישנם ילדים החווים יתמות מוקדמת מאחד ההורים או משניהם או מוצאים עצמם בגיל צעיר מטופלים בהורה חולה במחלה פיזית או נפשית; ויש אשר אין בנמצא אפילו אדם אחד שמאמין בילד ומעודד אותו להאמין בעצמו ולפתח את כישוריו.

כל אחד צריך מישהו שיאמין בו

נבואה המתגשמת מאליה היא תהליך בו הפרט משנה את התנהגותו כדי שתהלום את ציפיות האחר ממנו. כאשר הורים מאמינים ביכולת של ילדיהם, הילדים מגלים מוטיבציה רבה יותר להתנהג בהתאם לכך. באופן דומה, כאשר מורים מאמינים ביכולות של תלמידיהם, התלמידים מגלים מוטיבציה רבה יותר ומגיעים להישגים גבוהים. תופעה בה תהליך הנבואה המגשימה את עצמה גורם להשפעה חיובית על מושא הנבואה באמצעות הגשמת הנבואה נקראת אפקט פיגמליון.

אפקט פיגמליון הוא אפקט נפוץ ביותר במסגרות יום יומיות ובין היתר – במסגרת בית ספרית. את האפקט איששו החוקרים רוזנטל וג'ייקובסון בשנת 1968 בניסוי שבמסגרתו הם ערכו מבחן אינטליגנציה לאוכלוסיית תלמידי בית ספר וטענו בפני מורי בית הספר כי המבחן נועד לזהות ילדים אשר "פורחים מאוחר". כל מורה קיבל רשימה של תלמידים בכיתתו אשר סווגו כמבטיחים/ "פורחים מאוחרים", למרות שהם שובצו אקראית ברשימה ללא קשר לתוצאות שהשיגו במבחן האינטליגנציה. בתום שנת הלימודים התברר כי ה"פורחים המאוחרים" אכן השיגו הישגים גבוהים ביותר במהלך אותה שנת לימודים.

ילדים ובני נוער הם העתיד של כל מדינה ומדינה. הדרך בה הם גדלים ומתפתחים מעצבת את אישיותם הבוגרת. בישראל חיים מאות אלפי ילדים ובני נוער המצויים במצבי סיכון ומצוקה, וחלק ממצבי הסיכון באים לידי ביטוי בנשירה ובניתוק ממסגרות נורמטיביות. מצבי סיכון אלה פוגעים ביכולת הילדים ובני הנוער לממש את זכויותיהם הבסיסיות לביטחון, להגנה ולכבוד וכן ביכולתם לפתח את כישוריהם באופן מיטבי ולהפוך לאזרחים מועילים לחברה שחייהם מלאים ומספקים.

עמותת מניפה הוקמה בשנת 2004 כדי לתת מענה טיפולי לצעירים בסיכון, במצבי נשירה גלויה או סמויה ובמצבי ניתוק. כל תכנית של מניפה נוצרה כדי לתת מענה מדויק לקהל היעד ונבנתה לפי מודל טיפולי-הוליסטי. גישה טיפולית זו סייעה ומסייעת לנו למניעת נשירה של ילדים ובני נוער בישראל ולפיתוח כישורים ומצוינות של צעירים המוגדרים בסיכון ומגיעים מאוכלוסיות מוחלשות.

צוות מניפה הוא המשאב היקר ביותר בארגון. אנו מאמינים כי ביכולתו של מחנך או מטפל – באמצעות גישה נכונה וכלי עבודה מתאימים – להציל את נפש הילד. לפיכך, העמותה משקיעה משאבים רבים בצוות וביכולותיו האישיות והמקצועיות. צוות מניפה מחויב ללמוד ולהתפתח על מנת לשמש דמות משמעותית המובילה לשינוי בחיי הילדים ובני הנוער.

מתוך ההבנה וההכרה בכך שכל ילד ונער צריך מישהו שיאמין בו, בכל תכנית של מניפה יש מורה לחיים, שתפקידו לשמש דמות משמעותית של מנטור, מאמן המוביל את הילד, הנער או הצעיר, לבניית "סיפור דרך". המורה לחיים (המו"ל) עובר מסע עם כל ילד ונער. במסגרת המסע, המו"ל מסייע לילד להתמודד עם טראומות שחווה, מקשיב לקולו האישי ולצרכיו, מקנה לו ידע והשכלה, עוזר לו למצוא את הכוח הטמון בו ולצמוח ממנו, מעצים אותו ומסייע לו לפתח את כישוריו. בכך, המו"ל מסייע לילד לכתוב סיפור דרך חלופי לסיפור הדרך המקורי שלו, אשר נסדק והתערער בשל מצבי סיכון וטראומה.

בשלב ההתחלתי של כל תכנית מניפה, מתבצעת קבלה של הילד/הנער למסגרת ללא תנאי מוקדם.

בשלב ההתחלתי של כל תכנית מניפה, מתבצעת קבלה של הילד/הנער למסגרת ללא תנאי מוקדם. הגישה האישית שלנו דוגלת בהכלה ללא תנאי, בשימת דגש על הגבול הפנימי והזהות האישית של כל תלמיד, על מקום הפרט בחברה ועל מתן מענה אישי-פרטני הולם לתלמיד בכל התחומים: לימודי, רגשי וחברתי. בשלב התחלתי זה אנו מלמדים את התלמיד להאמין בכוחו ובאחריות שלו ומעוררים את המודעות שלו ליכולתו האישית להתמודד עם המציאות בה הוא נמצא ו"לכתוב" נרטיב שונה לחייו. כל זאת, באמצעות פיתוח כוחותיו ותעצומות נפשו של התלמיד והרחבת/ שינוי זווית הראייה שלו לגבי החיים.

מתוך הבנה כי לא די בכך שמורה יאמין בתלמידו, אלא שחיוני והכרחי שבראש ובראשונה הורה יאמין בילדו, בשלב ההתחלתי של כל תכנית אנו מעניקים חשיבות רבה גם לפעילות אינטנסיבית שמטרתה העצמת הסמכות ההורית, העצמת הקשר ילד-הורה והעצמת מעורבות ההורים בחיי ילדיהם. מטרה זו אנו משיגים באמצעות הכרות: טקסים משותפים, ביקורי בית, העברת אינפורמציה באופן שוטף מן המסגרת אל הבית ולהיפך, דיווחים ושיתוף נרחב ופעילות טיפולית תומכת (סדנאות חווייתיות משותפות להורים וילדים, קבוצות הורים).

החשיבות העליונה שמניפה מעניקה ליצירת קשר אישי בין הילד/הנער/הצעיר המטופל ובין דמות מבוגרת משמעותית המחדירה בו אמונה בעצמו וביכולותיו, באה לידי ביטוי גם בתכנית של מנטורים מתנדבים המסייעים לצעירים במצבי סיכון להשלים שירות מלא ומשמעותי בצבא. שרות משמעותי בצה"ל עשוי לשמש קרש קפיצה יחיד במינו עבור צעירים הנמצאים במצבי סיכון גבוה ולסייע להם להשתלב בהצלחה בחברה בישראל. אולם, לפי נתוני משרד הביטחון, יותר מ-30% מהחיילים שהם הדור הראשון במשפחותיהם לשרת בצבא – נמצאים בסכנה של נשירה ומאסר במהלך שירותם.

על מנת לסייע בצמצום שיעור החיילים הנושרים ו/או נכלאים במהלך שרותם, יצרה עמותת מניפה את תוכנית "בחברת אחיי". במסגרת תוכנית זו, מנטורים מלווים חיילים במצבי סיכון במהלך שרותם הצבאי ומסייעים להם להתמודד בהצלחה עם הקשיים ועם האתגרים הכרוכים בשרות וכן להשלים שרות משמעותי מלא. המנטור משמש כעורף אזרחי נוסף לחייל, עורף שיודע לתמוך ולבנות תוכנית עבודה שמסייעת במציאת פתרונות לבעיה מורכבת. הקשר האישי שיוצר המנטור עם החייל מסייע למיצוי היכולות האישיות של החייל לאורך השירות. התכנית מובילה למצוינות אישית ולתפקוד משמעותי של חיילים, למרות נקודת הפתיחה הלא-מיטבית בה החלו את שירותם.

אנו במניפה שמים דגש על הכשרת מורים, מחנכים, מטפלים ומנטורים המעניקים יחס אישי לנערים המטופלים, משיבים להם את האמונה בעצמם וביכולותיהם ומעודדים אותם למצוינות. מכון מניפה מדריך ומלווה אלפי פרחי הוראה לקראת שילובם במערכת החינוך. המורים הצעירים הוכיחו, כי בעזרת ליווי והכוונה למצוינות לימודית – השמיים הם הגבול עבור נערי מניפה, חרף כל הקשיים והמכשולים. תכניות העמותה הביאו להצלחה גדולה הן בטווח הקצר – חזרה של בני הנוער ללמידה נורמטיבית, לתפקוד תקין ולחיבור לקהילה ולבית, והן בטווח הארוך – הישגים לימודיים גבוהים, תארים אקדמאיים ועוד.