כיתות מניפה למניעת נשירה

לפי הנתונים הרשמיים של משרד החינוך, מדי שנה נושרים כ-40,000 נערים ונערות ממסגרות הלימוד. בנוסף לכך, קיימת נשירה סמויה ששיעורה גדול פי 3 משיעור הנשירה הגלויה.

נשירה היא פועל יוצא של מגוון בעיות: מצבי סיכון, טראומה, פגיעות, קשיי למידה, קשיים סביבתיים או משפחתיים. מניפה היא תכנית הוליסטית המספקת מעטפת לימודית-חברתית-טיפולית לבני נוער הנמצאים במצבי נשירה או בסכנת נשירה, מפתחת את כישוריהם, מעודדת מצוינות אישית, מתכללת ומנגישה לנערים כלים ליציאה ממעגל הנשירה והסיכון.

מטרות התכנית

  • מטרת התכנית היא מניעת נשירה תוך הענקת תמיכה חינוכית, חברתית ורגשית.
  • הכלת נוער במצבי נשירה וסיכון בקהילה במסגרות נורמטיביות.
  • הכשרת מורים להוראה הכוללת כלים טיפוליים ורגשיים.
  • תגבורים לימודיים לצמצום פערים.
  • מעטפת הוליסטית המתכללת את התלמיד מול ההורים והקהילה.
  • מעטפת הוליסטית המתכללת חינוך, טיפול והשכלה.

תאור התכנית

  • כיתות מניפה מספקות מעטפת חינוכית אינטנסיבית ומותאמת תרבותית.
  • התכנית פועלת בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם משרדי הממשלה ורשויות מקומיות.  

התכנית פועלת בשני מסלולים:

  1. "כיתת מניפה" – הכיתה נמצאת בתוך בית הספר אך מופעלת על ידי הצוות המקצועי של מניפה ובכך, נותנת מענה ייחודי בתוך מסגרת נורמטיבית.
  2. "כיתות קלט" – מסלול זה מיועד לנערים ונערות אשר נמצאים במצב של נתק ארוך ממסגרת בית הספר. הכיתות ממוקמות מחוץ לבית הספר ומעניקות לנער סביבה מוגנת אשר מאפשרת לו להתפתח אט-אט ולחזור אל החברה הנורמטיבית.

דוגמה לפועלן של כיתות מניפה:

דנה הגיעה למניפה אחרי שנזרקה משלושה תיכונים שונים. בכל פעם אותו הסיפור חזר על עצמו: מורים שהיא לא הסתדרה איתם, עונשים שהוטלו עליה, ובסופו של דבר אמרו לה שהיא פשוט לא מתאימה למסגרת. למניפה דנה הגיעה במקרה. חברה שהיא פגשה בכיכר ציון סיפרה לה על המקום. "כשהגעתי לכיתת מניפה הרגשתי שמצאתי משפחה. המו"לית שלי (מורה לחיים) לא ויתרה עלי וידעה מצד אחד להציב לי גבולות ומצד שני לחבק אותי כל הזמן." דנה סיימה את הבגרויות שלה ומשרתת היום בצבא.

דוגמה נוספת לפועלן של כיתות מניפה:

בשנת הלימודים התשע"ט הקימה עמותת מניפה – מנוף לחיים בתיכון ארץ הצבי בגילה, ירושלים, מרכז יום המיועד לבני נוער ממשפחות דתיות מירושלים ומיישובי הסביבה שנפלטו ממערכת החינוך מסיבות שונות. פעילות המרכז היא הוליסטית ומתרכזת ב-4 מישורים: חינוכי, לימודי, רגשי וחברתי.

מטרות המרכז

  • שילוב של הנערים במסגרת חינוכית המותאמת לצרכי הקבוצה ולצרכי כל פרט.
  • מתן מענה לימודי הכולל השלמת פערים ולימודים לקראת תעודת בגרות מלאה או תעודת מקצוע.
  • למידה והתנסות בתחומים שונים לקידום ולפיתוח תחומי עניין וחוויות הצלחה.
  • פיתוח מיומנויות חברתיות וקבוצתיות ותחושת אחריות אישית לקבוצה ולסביבה.
  • שיפור הדימוי העצמי, הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות העצמית של כל תלמיד ותלמיד באופן שיאפשר השתלבות מיטבית בחיים הבוגרים.

מטרות משנה של המרכז

  • לשמש בית ומסגרת עבור נערים בנשירה גלויה ו/או בשלבי סיכון גבוהים באמצעות תגבור לימודי, רגשי ,חברתי ותרבותי.
  • לסייע לנערים ללמוד להתנהל בתוך מסגרת תוך קבלה והפנמה של נורמות וכללים.
  • פיתוח יכולת להציב מטרות ולהגדיר יעדים ולבצע תהליכי בקרה עצמית ורפלקציה.
  • לסייע לנערים בתהליכי הלמידה לקראת מבחני הבגרות ככלי חינוכי המלווה תהליך למידה והתמודדות.
  • הוצאת תעודת בגרות מלאה או מיצוי פוטנציאל לימודי, או להקנות מיומנויות בתחום מקצועי תעסוקתי המרחיבות את האפשרויות בהשתלבות עתידית במעגל הלימודים והעבודה.
  • לגשר בין הנוער המנותק לקהילה וליצור תכנית תהליכית להחזרת הנוער לתפקוד בקהילה.
  • להכשיר את צוות ההוראה ביישום מודל לעבודה עם נוער נושר ולהוראה מותאמת.

תיאור התכנית

התכנית התחילה עם 10 תלמידים, והמטרה היא להגיע ל-20-15 תלמידים במסגרת תלת-כיתתית התומכת בתחומים החינוכי, הלימודי, המקצועי הרגשי והחברתי.  

צוות מפעיל:

  • מנהלת תכנית ומנחה מקצועית האחראית על התחום המנהלתי והפדגוגי בפעילות המרכז; אחראי על הפעלת התכנית מרכז את תחום קבלת התלמידים ומקיים תהליך רציף של חניכת, הנחיית וליווי צוות המרכז.
  • מו"ל (מורה לחיים) המלווה בקביעות את בני הנוער בשעות הלימודים, אחרי שעות הלימודים ובימי הטיול והפעילות החברתית. המו"ל עובד בשיתוף ההורים, מקיים שיחות אישיות שבועיות עם כל התלמידים, מעביר שיעורי כישורי חיים, מקיים פעילות "פותחים שולחן", מלווה את הנערים בכל פעילותם במרכז ובונה תכניות עבודה אישיות לתלמידים.
  • צוות הוראה במקצועות הבגרות המקנה לתלמידים כישורים ואסטרטגיות למידה, מפיק חומרי למידה דיפרנציאליים ועוקב אחר התקדמותו הלימודית של כל נער.

תכניות:

  • למידה יומיומית למקצועות הבגרות
  • תכנית מקצועית מטעם מכללת טופ-אדיו
  • סדנת שטח
  • מפגש קבוצתי "פותחים שבוע" פעם בשבוע
  • שיחת קבוצה בגוון טיפולי-רגשי אחת לשבוע
  • שיחות אישיות שבועיות עם המחנכים
  • תיווך לטיפול
  • ביקורי בית (פעמיים בשנה אצל כל תלמיד)
  • פעילות חברתית לאחר שעות הלימודים
  • פעילות למען הקהילה
  • ליווי צמוד מטעם מניפה: ניהול התכנית, הנחיה והשתלמויות לצוות המפעיל

אשת הקשר:

  • מאיר שחורי meir@menifa.org.il