מרכזי למידה

בעמותת "מניפה" מאמינים שהטיפול בילדים ונוער בסיכון חייב להימשך גם מעבר לשעות הלימודים הפורמאליות, כמו גם בתקופות בהן לא מתקיימים לימודים בבתי הספר. מסגרת מעצימה – זו על צורותיה השונות – תהיה בהכרח בקשר קבוע עם שאר הגורמים בחייו של הנער על מנת להכיר את שלל ההיבטים המרכיבים את המכלול וכן על מנת ליצור רצף העצמה נכון ומדויק.

לשם כך, עמותת מניפה הקימה מספר מרכזי העצמה מסוגים שונים, אשר נותנים מענה לילדים ונוער במצבי סיכון:

  1. מט"ל – מרכז טיפולי לנוער:

מסגרת טיפולית בשיתוף אגף הרווחה העירוני הפועלת בשעות אחר הצהריים-ערב סמוך למקום מגוריהם של בני הנוער. מסגרת זו מנוהלת על ידי עובד סוציאלי ופועל בה צוות מדריכים קבוע.
מטרת המרכז היא להעניק מסגרת חיובית קבוצתית בעלת היבטים טיפוליים.

  1. מרכזי למידה לעולים חדשים:

עצם העלייה ארצה מציפה קשיים גדולים ומשמעותיים בהיבטים שונים בחיי הילד/הנער ומשפחתו. קשיים אלו באים לידי ביטוי בין השאר בהיבט הלימודי.
לשם כך הקימה עמותת מניפה מרכזי למידה המותאמים למאפייני העולים שעמם מתבצע התהליך. מרכז זה מספק תמיכה הוליסטית המורכבת משלושה היבטים :

  • לימודי.
  • רגשי.
  • חינוכי.

לכל תלמיד נבנית 'תכנית אישית' לתקופה בת שלושה חודשים, למושב לימוד אחד או שניים בשבוע. בדרך זו אנו מבקשים להעביר את האחריות לידי התלמיד. ההוראה מתקיימת באופן דיפרנציאלי, בקבוצות קטנות ובתחום למידה מוגדר.

  1. חברים ולומדים:

אחוז גבוה מקרב ילדי מזרח ירושלים היהודים סובלים מהפרעות רגשיות, מבעיות קשב וריכוז ומפערים לימודיים הנובעים בעיקר עקב מתח ביטחוני מתמיד. בשל כך, עמותת מניפה הקימה מרכז הוליסטי שמטרתו לתת מענה לצרכים הבאים:

  • תגבור ויצירת חוסן ועוצמה רגשית.
  • תגבור לימודי-השכלתי.
  • טיפול אינדיבידואלי במניעת נשירה.

מרכז זה פועל לאחר שעות הלימודים ובשיתוף עם בית הספר.

  1. מסגרת יום לימודים ארוך:

הורים רבים, המתמודדים עם קשיים כלכליים, מתקשים לעתים – בשל שעות עבודתם המרובות ושכרם הנמוך – במציאת מסגרות חיוביות לשעות אחר צהריים המוקדמות עבור ילדיהם. עמותת מניפה, בשיתוף הרשויות המקומיות, הקימה מסגרת עבור ילדים אלה. מטרת המרכזים הללו היא לשמש תחליף לעיסוקים שליליים בשעות אלו. יש להדגיש, שאין במסגרות אלו יומרה לשמש כתחליף משפחתי.

בזכות תכנית זו, ההורים יכולים לצאת לעבודה במשרה מלאה ללא דאגה ובידיעה שילדיהם אינם משוטטים ברחובות. בזמן שהותם במסגרת, הילדים נהנים מתכנית עשירה הכוללת ארוחת צהריים חמה, חוגי העשרה וסיוע לימודי פרטני. 

  1. מרכז העצמה לעידוד מצוינות בפריפריה:

עמותת מניפה שמה לה למטרה לצמצם פערים בחברה הישראלית.
לעיתים ניתן להבחין בכך כי בין "המרכז" לפריפריה – הן החברתית והן הגיאוגרפית – קיים פער מסוים בתחום ההשכלתי והמצוינות הלימודית והאישית. לשם כך חברה עמותת מניפה לתכנית בית קק"ל למצוינות והקימה במסגרתו מרכז השכלה הפועל בשעות אחר הצהריים ומיועד לנוער לאו דווקא בעל הישגים אולם בעל שאיפות למצוינות. הנוער מקבל במסגרת המרכז העצמה הן בתחום האישי והן בתחום הלימודי הכולל:

  • א. תרגול אישי וקבוצתי.
  • ב. בניית תכנית לימודים ויעדים אישיים על ידי מורים וצוות מומחים בתחומם.

הלימודים כוללים בין השאר את מקצועות המתמטיקה, אנגלית ואנגלית מדוברת, פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב, תנ"ך ועוד.