מרכזי העצמה למשפחה

מרכזי ילדים והורים הוקמו על ידי הרווחה – כטיפול במרחב ביתי, כאשר הראיה ההוליסטי רואה את הילד וההורה כחטיבה הומוגנית. הדרכת הורים, טיפול במשפחה פגועה, המבקשת תמיכה, כל אלו הפכו את מרכזי ההורים למרחב טיפולי מיטבי.
מניפה מאמינה בהוליסטיות של חינוך- השכלה וטיפול , במרחב המשפחתי, קהילתי.
במרכזי הורים ילדים , הדבר בא לידי ביטוי בהרחבת המערך התיפקודי, הביו- פסיכולוגי -סביבתי –בחשיבה על תיפקוד ההורה והילד..מניפה מוסיפה תשומות בחשיבה השיקומית. לילד – השכלה, תיפקוד חברתי, יצירת מודלינג ופיתוח כישורים . ההורים- טיפול, הדרכה והשכלה ,בין אם מדובר בהורה כאדם , בן זוג או הורה. המשפחה כולל האחים והקשר הבינאישי במשפחה, תוך שימת דגש על הזיקה של המשפחה לשרשים ותרבות .

  • המרכזים מופעלים בשיתוף פעולה מלא עם האגף לשירותים חברתיים (רווחה) העירוני ופרוסים ברחבי הארץ.
  • המרכזים מספקים מענה טיפולי ל100-120 מוטבים, הורים וילדים

משפחת מ': משפחה זו מונה זוג הורים ושלושה ילדים (9,6,4). האב א', יליד ברה"מ, השתחרר לפני כחודשיים מן הכלא בתום 4 שנות מאסר.

בתחילת התהליך הטיפולי הגיעו י' והילדים לטיפול – י' דיברה בפתיחות רבה על התפרצויות הזעם הקשות של בתה ועל דאגתה לבנה הבכור, אשר סובל מפחדים, נצמד אליה כל הזמן, מופנם ואינו מתאר רגשותיו.

תהליך הטיפול במרכז כולל מפגשים אישיים ומשפחתיים. מפגשים רבים הוקדשו להתמודדות עם התפרצויות הזעם של הבת, לבעיות החברתיות של הבן ולהתמודדות של כל הילדים עם היעדר האב. ניתן לראות את ההתקדמות המרגשת שעשתה האם, שהתקשתה בתחילה לדבר על רגשותיה ועל רגשות ילדיה ("הם לא יודעים שהוא בכלא, אז זה לא פוגע בהם", "אני חושבת שיש לו חברים – הוא בסדר" וכו'), למצב בו היום היא רואה את הצרכים הרגשיים של כל אחד מן הילדים ואינה מדחיקה אותם.

לפני חודשיים השתחרר האב מן הכלא והצטרף לתהליך הטיפול. שני ההורים משתפים פעולה ומקפידים להגיע בקביעות לכל סוגי המפגשים. כעת הטיפול מתמקד בקשיים הרבים העולים עם שובו של האב – הסתגלות הילדים וההורים למצב החדש המביא עמו התמודדות מורכבת ומציפה.