מרכז צ'רנה מרחב טיפולי שיקומי אינטנסיבי לנוער מתמודד נפש

רקע

עשרות אלפי ילדים ובני נוער בישראל מתמודדים עם קשיים נפשים שונים (דיכאון, הפרעות חרדה, הפרעות אכילה ועוד). למרבה הצער, המשאבים שמקצה המדינה לטיפול בצעירים אלו מתחת לגיל 18, מושקעים עד כה במסגרות של לינה חוץ ביתית (רווחה) ובאשפוז (בתי חולים, בתים מאזנים). 

עקב צמצום המענים השיקומיים בקהילה, החליטה עמותת מניפה בשנת 2012 להרים את הכפפה ולהקים את מרכז צ'רנה בירושלים – מרחב יחודי  טיפולי שיקומי אינטנסיבי המהווה סל שירותים בקהילה: מונע אשפוזים ומשקם – במסגרת המשפחה

המרכז הוקם בכספי תרומות ובשיתוף ויצו ארה"ב בבית ויצו בבית הכרם בירושלים. בשנים 2014-2024 פעילותו הוגדרה כפיילוט על ידי משרדי הממשלה המעורבים: בריאות, חינוך ורווחה .

מרכז צ'רנה הוא מרכז הדגל של מניפה בתחום בריאות הנפש והוא פועל בשיתוף פעולה עם משרדי הרווחה, החינוך והבריאות. 

למערך שיקומי לילדים ונוער  בקהילה חשיבות והשפעה עצומים על הצלחה וקידום תהליך של החלמה ותפקוד:

  • צמצום כמות האשפוזים בבתי החולים ובבתים מאזנים.
  • קיצור משך האשפוז והגדרתו   כמערך חרום או כמערך אבחוני רפואי בלבד. 
  • רצף שיקומי משפר את היכולת למנוע ממשבר להפוך למצב של מחלה כרונית וחזרה לתפקוד נורמטיבי בסביבה הטבעית לצעיר: חזרה ללימודים, שירות צבאי/ לאומי, תעסוקה נורמטיבית (מעבר לתעסוקה מוגנת), זוגיות, הורות, חיי משפחה ועוד.  

מענים שיקומיים בקהילה מחייבים גם עבודה אינטנסיבית עם המשפחה. הורים לילד מתמודד, אחים ואחיות, כל אלו זקוקים להדרכה והכוונה. חיזוק התא המשפחתי של המתמודד וכן התייחסות לחברה ולסביבה, הם מטרות משמעותיות ביותר בדרך להחלמה ותפקוד. 

 

השירותים במרכז

בני נוער המתמודדים עם אתגרים נפשיים מגוונים זוכים במסגרת המרכז  לסביבה בטוחה ותומכת, לתוכנית לימודים מותאמת אישית, לטיפול רגשי פרטני ולהעצמה כללית. 

השירותים הינם חלק ממודל טיפולי הוליסטי של מניפה,  המתייחס לצעיר  כמכלול. לצד הקשיים הנפשיים יש בו גם חלקים בריאים, אותם צריך לחזק. לצד המערך הרפואי, מתקיים  מערך חינוכי טיפולי,  המתייחס  לחוזקות ולכישורי הצעיר ומאפשר טיפוח השכלה משמעותית,  שותפות  בין מטפל למטופל- בדגש על דיאלוג, בגובה העיניים, בכבוד ובהערכה הדדית. 

בשנת 2024  הוקם בית ספר "מניפה לגובה" בית ספר חינוך מיוחד נפשי דתי  מטעם משרד החינוך. 

 

מי יכול להשתלב במרכז ?

מרכז צ'רנה ממוקם בירושלים והוא מיועד לנערות בגילאי 14-19  המתמודדות עם קשיים נפשיים כגון דיכאון, חרדה, טראומה  ועוד הנדרשות לתוכנית שיקומית כדי לחזור לתפקוד בקהילה. חלקן גם לאחר אשפוז פסיכיאטרי (Halfway Out).  הנערות המשתלבות במרכז צריכות להביע רצון ועניין להשתלב במערך הטיפולי ולשתף פעולה בתהליך הטיפולי. גם מהורי הנערות נדרשת נכונות לקחת חלק בתהליך ההחלמה של בנותיהן.   

שימו לב! המרכז אינו מיועד לנערות עם מוגבלות שכלית, מצב פסיכוטי,  הפרעות התנהגות,  התמכרות ,  אובדנות פעילה או מסוכנות גבוהה לעצמן ו/או לאחרים.   

 

הפעילות

 

  •  המרכז פועל לאורך שעות היום בין השעות 8-16 , ברחוב  חלוץ 47 בית הכרם ירושלים.

 

  • לכל נערה במרכז נבנית תוכנית פרטנית המורכבת ממענה טיפולי פרטני וקבוצתי וכן מענה חברתי, לימודי וחינוכי. הפעילות השבועית כוללת: שעתיים טיפול פרטני, השתתפות בקבוצה טיפולית וכן הדרכת הורים. כמו כן במרכז ניתן  מעקב פסיכיאטרי לנערות אחת לחודש וחצי. 

 

  • הכנה לחיים – לקראת גיל 18 מתחיל תהליך חשיבה משותף עם הנערה וההורים על מסגרת ותוכנית המשך בהתאם לצרכים וליכולות של הנערה, כולל תהליך הכנה והגשה לסל שיקום. 

 

כיום המרכז מיועד ל-15 נערות כתוכנית אינטנסיבית יומית, ול-5 נערות נוספות המשולבות ומקבלות תמיכה.  זמן השהות הממוצע במרכז הינו כשנה וחצי.  

 

איך מתקבלים ?

יש לשלוח חומרים רלבנטיים  למנהלת המרכז גוני שם טוב במייל: gonis@menifa.org.il 

במידה ונראה כי יכולה להיות התאמה, תזומן הצעירה למפגש היכרות.

 

הצוות

צוות המרכז כולל עובדות סוציאליות פסיכולוגיות, מורות ומורים, מדריכות, אם בית, מטפלות בהבעה ויצירה.  

מנהלת המרכז

גוני שם טוב

בעלת תואר שני (MSW) בעבודה סוציאלית , לימודי פסיכותרפיה , הכשרה ב-DBT ובנושא הפרעות אכילה.

לפרטים נוספים מוזמנים לפנות אלינו

דילוג לתוכן