עו"סים חינוך

תכנית הסבת עובדים סוציאליים אקדמאיים להוראה
"עו"סים חינוך"

רקע

אתגרי המחר מול אוכלוסיות תלמידים שונות

מערכת החינוך העכשווית מתמודדת עם אתגרי פיתוח טכנולוגי ומדעי מואצים, והאתגר הראשי שלה הוא לכוון למצוינות את מכלול התלמידים ולכוון למצוינות אישית כל תלמיד ותלמיד. כפי שמאמן עוזר לספורטאי לטפח את כישוריו, לשמור על כושרו ועל יכולותיו ולהתמודד עם הצלחות וכישלונות בדרכו למצוינות, כך על המורה לשמש מאמן קשוב לתלמיד ולתמוך בו רגשית ומנטלית, מעבר להקניית ידע.

האתגר הנ"ל מקבל דחיפות רבה בכל הנוגע לתלמידים פגועים, במצבי משבר או כאלה הסובלים מחוויית כשלון מצטברת. במקרים אלו על המורה להשתמש בכלים מקצועיים יותר בליווי התלמיד הרב- בעייתי¹. על מנת לטפח מצוינות גם בקרב אוכלוסיות של תלמידים חלשים, המורה זקוק יותר מתמיד לידע ולכלים טיפוליים. מורה המעוניין לכוון את תלמידיו למצוינות אינו יכול להתחיל במלאכת ההוראה לפני סילוק המכשולים והחסמים הרגשיים של התלמיד וללא בניית עולם רגשי והצמחת כוחות וכישורים הוליסטיים².

האתגר הגדול בהתמודדות עם אוכלוסיות מוחלשות הוא במניעת פגיעות רגשית או טיפולית, ביצירת תשתיות למידה, מצע משפחתי בריא, כשירות תרבותית ועוד. מורים המוכשרים להוראה ומכוונים לתחומי ידע מסוימים זקוקים לכלים טיפוליים, להרחבת תחומי ידע חינוכיים- טיפוליים, למיקוד במושגי יסוד הקשורים לסיכון, נשירה, ניתוק, שיקום, טיפול ועוד. בכל תכנית מניפה ההוראה מלווה באימון ובחניכה אישית; המורה מלווה את תהליך הלמידה בהכוונה ובליווי רגשי מקצועי.

המדידה של מניפה הראתה כי מורים שידעו ללוות את התלמידים רגשית ונפשית כיוונו אותם להישגים נאים ולמצוינות³. תלמידים רבים מתקשים בתפקוד עקב הזנחה רגשית, חוסר רגישות של מוריהם וחוסר ידע על מצבם של התלמידים. עמותת מניפה מכשירה מורים צעירים למניעת נשירה, היינו – מפתחת שפה חינוכית-טיפולית ומטמיעה ארגז כלים טיפולי בקרב צוות המוסד, מפתחת שיטות הוראה דיפרנציאליות ומשקיעה בפיתוח מודעות המורה לתפקידו ובהרחבת אופקים מעבר להקניית ידע.

כיתות מניפה הוקמו כמודלים לצפייה ומשמשות מעין "מעבדה" לפיתוח שיטות למניעת נשירה, לשיפור הוראה ולהקניית שפה חינוכית-טיפולית. עד כה לימדו בכיתות מניפה – הפרושות בכל רחבי הארץ – למעלה מ-2,400 מורים צעירים וסטאז'רים.

המודלים פעלו מול למעלה מ-15,000 תלמידים בנשירה, בסיכון גבוה, המוגדרים בקצה הרצף מבחינת יכולות תפקוד, חוסר מוטיבציה, תהליכי התנהגות הרסנית והפרעות רגשיות ו/או נפשיות. הגישה החינוכית-טיפולית של מניפה, השמה דגש על הפניות הרגשית, קשורה ישירות לעליה ברמת המצוינות של התלמידים.

במערכת החינוך קיים אחוז גבוה של מקרי רווחה – תלמידים שבעבר טופלו במוסדות רווחה. לפי נתוני משרד הרווחה, חיים בישראל כ-400,000 בני נוער בסיכון ומספר דומה של בני נוער הנמצאים במצב של נשירה סמויה. המגמה היא להשאיר בקהילה ובמסגרות נורמטיביות תלמידים עם רקע של פגיעות, טראומה וקשיים רגשיים. לפיכך, כדי לטפל בבני נוער אלה באופן מיטבי, יש לצייד מורים בארגז כלים בזיקה טיפולית-רווחתית ולהקנות שפה חינוכית- טיפולית למוסד המטפל.

תכנית עו"סים חינוך – רציונל וחזון

במסגרת התכנית, עובדים סוציאליים ישתלבו כמורים וכמחנכים ויצליחו להקנות שפה חינוכית-טיפולית למוסדות החינוך בזכות הכשרתם בשני התחומים. מורה בעל רקע בעבודה סוציאלית ישתמש בכלים הבאים מעולם הטיפול:

  • ינהל את ההוראה כפי שלמד לנהל תיק טיפולי;
  • יהיה רגיש לצרכי התלמיד;
  • יהיה קשוב לעולמו הרגשי של התלמיד;
  • יפתח גישה חינוכית מעצימה ומלאת השראה;
  • יתייחס לתפקידו כמורה כפי שמטפל מתייחס לטיפול: יקפיד על קבלת הדרכה, יפתח את אישיותו כאדם וכמורה, כאדם וכמאמן של התלמיד – תהליך המונע שחיקה ומעצים את המורה.

בנוסף, עובד סוציאלי מודע למעטפת ההוליסטית השלמה – לשירותי קהילה, להורים, למערך טיפולי לו זקוק הילד; לפיכך, עובד סוציאלי שיהפוך למורה ישלב את העולמות הללו ויקנה למוסד כולו תובנות חדשניות בכל הקשור לטיפול, לחינוך ולהוראה.

הטמעת מטפלים במערכת החינוך היא הכרחית הן לצורך השלמת חסרים במערכת החינוך והן לצורך השלמת חסרים במערכת הטיפולית, שאינה מצליחה ליצר פלטפורמה מצליחה של טיפול בילדים ונוער. מערך טיפול נורמטיבי, בקהילה, ללא מיתוג התלמיד "כמטופל", עשוי להביא ברכה רבה לשיקום ולחזרה לתפקוד של ילדים ונערים הזקוקים לטיפול אך אינם מקבלים טיפול מסיבות שונות.

יתרון משמעותי של התכנית הוא, שהשינוי הצפוי להתרחש במוסד החינוכי כתוצאה משילוב עובדים סוציאליים במערכת – יתרחש באופן טבעי: האקלים במוסד ישתנה, יכולת ההכלה תגדל ויכולת הטיפול בנשירת תלמידים ובתלמידים במצוקה תגדל. השינוי יתבטא בכל שיחה אישית עם תלמיד ובכל דיון על קשיים בחדר המורים. יש לתכנית עו"סים חינוך פוטנציאל אדיר של הטמעה והשפעה על בתי ספר אדומים – יסודיים ועל-יסודיים. אין ספק שאם התכנית תצבור תאוצה, היא תשמש גורם מוביל שינוי בכל מערכת החינוך.

הסבת עובדים סוציאליים להוראה תעניק לעובד סוציאלי מקצוע מאתגר שיאפשר לו לשלב את עולמות התוכן השונים בגישה רב-תחומית, אשר לפי מחקרים רבים מובילה לשיפור תפקוד בני הנוער ולשיקומם במידה העולה משמעותית על מה שמתאפשר לעובדים סוציאליים להשיג במסגרת חדרי טיפול קונבנציונליים.

מסלול ההכשרה

  • מיקוד הפיילוט – הסבה להוראה ביסודי במקצועות בהם קיים חוסר במורים והסבה להוראה עם כלים טיפוליים לבתי ספר אדומים ביסודי או לבתי ספר אתגריים בעל-יסודי;
  • משתתפי התכנית "עו"סים-חינוך" – הסבה להוראה של עובדים סוציאליים או בעלי מקצוע בתחום הטיפול – ילמדו כתלמידים מן המניין במכללה להוראה בתכנית משותפת למכללה ולעמותת מניפה;
  • אישור קבלת כל משתתף יתבצע בשיתוף פעולה בין המכללה ועמותת מניפה;
  • בסוף המסלול המשתתפים בתכנית יקבלו "תעודת הוראה לבעלי תואר אקדמי" מטעם המכללה.
  • תיבדק אפשרות למסלול נוסף לקראת תוארM.TEACH משולב עם תעודת הוראה.
 
  1. מלגות – מפעל הפיס, הלוואה מותנית
  2. תקציב הקמה למניפה עד אוקטובר (פרסום, איתור סטודנטים, עריכת ראיונות, כנסים וכו').
 

הצעת נושאים לדוגמא – תכנית מניפה

צוות מניפה מורכב ממורים, מחנכים ומטפלים.
הקורסים יינתנו על ידי צוות מרצים מנוסים מצוות מניפה המוכרים במאגר המרצים במשרד החינוך.
 
קורס המחנך הטיפולי – גישה הוליסטית

הקורס נועד להפגיש את הלומדים עם הבסיס התיאורטי של ההוראה הטיפולית במבט היסטורי של התפתחות הזרמים בתחום הדיסציפלינה והקשרם הרחב לליבת המקצוע ולשינויים שהתרחשו בו.

מקצוע ההוראה הטיפולית ייבחן בהתייחסות לפרדיגמה הרב-מערכתית בשילוב תיאוריות ומודלים שהשפיעו על האופן בו גובשה תפיסת ההוראה הטיפולית בבית-הספר בעולם בכלל ובארץ בפרט. עבודת המורה הטיפולי תיבחן בפרספקטיבה של מטרתה הבסיסית בבנייה וייצוב מערכות התומכות בצוותים החינוכיים. המורה הטיפולי אמון על יצירת אקלים מיטבי להתפתחות תקינה של התלמיד ועל מתן מענה לצרכים אישיים המאפשרים לתלמיד למצות את יכולתו הקוגניטיבית החברתית והרגשית במערכות השונות שבהן הוא גדל.

 

קורס סמסטריאלי – מניעת נשירה
  • תופעת הנשירה והגורמים לה – רקע היסטורי ותיאורטי;
  • תמונת מצב בארץ;
  • כלים אופרטיביים למניעת נשירה.
 
קורס סמסטריאלי – הפרט והקבוצה

הקורס יעסוק בנושאים הבאים:

  • דו-השיח בין הפרט ובין הקבוצה בכיתה;
  • האתגרים ההתפתחותיים הנורמליים לפי גילים שונים;
  • שינויים בהתערבות החינוכית לנוכח ילדים בעלי צרכים מיוחדים;
  • המורה הטיפולי והכיתה ההטרוגנית;
  • ההכלה והשילוב כהשקפת חיים;
  • תהליכים קבוצתיים והילד השונה;
  • התערבויות רגשיות בכיתה המשולבת;
  • אסטרטגיות מערכתיות לקידום הפרט בכיתה.
 
קורס סמיסטריאלי – תרומתו של המורה הטיפולי להתמודדות עם בעיות התנהגות בבית ספר

בעיות התנהגות הן אחד הקשיים המרכזיים עמם מתמודדים היום בתי ספר ואחת הסיבות המרכזיות לבידול והוצאה של ילדים מהחינוך הרגיל לחינוך המיוחד. בבחינת ההיבטים התיאורטיים וניתוח של בעיות התנהגות רבות נמצא שמקורן ודרכי הטיפול בהן מורכבות ודורשות התייחסות מקצועית, רב-תחומית ומתמשכת. הקורס יסווג בעיות התנהגות וילמד כלים תיאורטיים ומעשיים להובלת צוות בית-הספר בכל הקשור למניעה, לטיפול ולהתמודדות עם בעיות התנהגות בביה"ס. דגש מיוחד יושם על פיתוח גישה אסטרטגית להתערבות ולהתמודדות עם ילדים בעלי בעיות התנהגות בביה"ס ועל פיתוח גישה ומיומנות לניהול מקרה (case manager) וכן על עבודה עם גורמים שונים במערכת: פסיכולוג, מורה, מנהל, הורים ועובדי רווחה.

 

קורס סמסטריאלי – מעבר מטיפול להוראה בכלים פסיכו-דרמטיים מול תלמידים ומול מורים

עבודה מעשית – בדיסציפלינה יהיה מדריך פדגוגי מטעם המכללה + מדריך פדגוגי מטעם מניפה.

 

קורס הנחיה לעבודה מעשית – פרקטיקום

קיים פער בין התיאוריה למציאות, בין האידיאלי לריאלי, בין התנסות בסביבה לימודית להתנסות בתנאי אמת. בקורס זה ייעשה מאמץ מכוון לצמצם פערים אלה וליצירת מפגש משמעותי בין התיאוריה לעבודה המעשית. הקורס ישמש מסגרת ללמידה דרך צפייה (מודלינג) והתנסות פעילה בביה"ס ודרך עיבוד רגשי וקוגניטיבי של למידת ההוראה הטיפולית במסגרת האקדמית. דגש מיוחד יושם על עיבוד אישי וקבוצתי של התמודדות רגשית עם הכלה ובידול של ילדים עם חריגויות; התערבות פרטנית, קבוצתית, כיתתית ומערכתית; היוועצות (קונסולטציה) עם מורים ועם גורמים טיפוליים וקהילתיים; מסגרות חינוך, טיפול ושיקום בקהילה; אקלים כיתה ואקלים בי"ס; הכלה ובידול במערכת החינוך; התמודדות במצבי לחץ ומשבר; תקשורת עם ילדים, הורים ומורים; היווצרות בעיות ופתרון בעיות.

שיטות טיפוליות בהקשר חינוכי

שימוש בכלים של שיטות טיפוליות שונות במערכת החינוכית: מיינדפולנס, פסיכולוגיה חיובית, DBT, השיטה הנרטיבית, CBT , גישת הכוחות, אימון, תרפיות בהבעה ויצירה ועוד.

 

 

[1] רב-בעייתיות קיימת בקרב למעלה מ10% מהתלמידים בישראל: פגיעות נפשית, רגשית, סיכון, עורף משפחתי לקוי ועוד. לפי נתוני מחקר, בכל רגע נתון, 150,000 ילדים ובני נוער זקוקים לטיפול, נמצאים בסכנה להיות חסרי תפקוד ובנשירה סמויה או גלויה. מתוכם רק 12,000 מקבלים טיפול מלא (נתוני הממ"ר).

[2] רובינסון קן, לצאת מהקווים, כתר, 2013
הכט יעקב, החינוך הדמוקרטי, ספור עם התחלה, כתר, 2005

[3] ראו מקרה מרכז מניפה למצוינות טכנולוגית בנצרת עלית – עליה באחוזי בגרות ב-5 יחידות מ"מ, אנגלית ומדעים.

דילוג לתוכן