מרכזי למידה

בעמותת "מניפה" מאמינים שהטיפול בילדים ונוער בסיכון חייב להימשך גם מעבר לשעות הלימודים הפורמאליות, כמו גם בתקופות בהן לא מתקיימים לימודים בבתי הספר. מסגרת מעצימה – זו על צורותיה השונות – תהיה בהכרח בקשר קבוע עם שאר הגורמים בחייו של הנער על מנת להכיר את שלל ההיבטים המרכיבים את המכלול וכן על מנת ליצור רצף העצמה נכון ומדויק.

לשם כך, עמותת מניפה הקימה מספר מרכזי העצמה מסוגים שונים, אשר נותנים מענה לילדים ונוער במצבי סיכון:

  1. מט"ל – מרכז טיפולי לנוער:

מסגרת טיפולית בשיתוף אגף הרווחה העירוני הפועלת בשעות אחר הצהריים-ערב סמוך למקום מגוריהם של בני הנוער. מסגרת זו מנוהלת על ידי עובד סוציאלי ופועל בה צוות מדריכים קבוע.
מטרת המרכז היא להעניק מסגרת חיובית קבוצתית בעלת היבטים טיפוליים.

  1. מרכזי למידה לעולים חדשים:

עצם העלייה ארצה מציפה קשיים גדולים ומשמעותיים בהיבטים שונים בחיי הילד/הנער ומשפחתו. קשיים אלו באים לידי ביטוי בין השאר בהיבט הלימודי.
לשם כך הקימה עמותת מניפה מרכזי למידה המותאמים למאפייני העולים שעמם מתבצע התהליך. מרכז זה מספק תמיכה הוליסטית המורכבת משלושה היבטים :

  • לימודי.
  • רגשי.
  • חינוכי.

לכל תלמיד נבנית 'תכנית אישית' לתקופה בת שלושה חודשים, למושב לימוד אחד או שניים בשבוע. בדרך זו אנו מבקשים להעביר את האחריות לידי התלמיד. ההוראה מתקיימת באופן דיפרנציאלי, בקבוצות קטנות ובתחום למידה מוגדר.

  1. חברים ולומדים:

אחוז גבוה מקרב ילדי מזרח ירושלים היהודים סובלים מהפרעות רגשיות, מבעיות קשב וריכוז ומפערים לימודיים הנובעים בעיקר עקב מתח ביטחוני מתמיד. בשל כך, עמותת מניפה הקימה מרכז הוליסטי שמטרתו לתת מענה לצרכים הבאים:

  • תגבור ויצירת חוסן ועוצמה רגשית.
  • תגבור לימודי-השכלתי.
  • טיפול אינדיבידואלי במניעת נשירה.

מרכז זה פועל לאחר שעות הלימודים ובשיתוף עם בית הספר.

  1. מסגרת יום לימודים ארוך:

הורים רבים, המתמודדים עם קשיים כלכליים, מתקשים לעתים – בשל שעות עבודתם המרובות ושכרם הנמוך – במציאת מסגרות חיוביות לשעות אחר צהריים המוקדמות עבור ילדיהם. עמותת מניפה, בשיתוף הרשויות המקומיות, הקימה מסגרת עבור ילדים אלה. מטרת המרכזים הללו היא לשמש תחליף לעיסוקים שליליים בשעות אלו. יש להדגיש, שאין במסגרות אלו יומרה לשמש כתחליף משפחתי.

בזכות תכנית זו, ההורים יכולים לצאת לעבודה במשרה מלאה ללא דאגה ובידיעה שילדיהם אינם משוטטים ברחובות. בזמן שהותם במסגרת, הילדים נהנים מתכנית עשירה הכוללת ארוחת צהריים חמה, חוגי העשרה וסיוע לימודי פרטני. 

  1. מרכז העצמה לעידוד מצוינות בפריפריה:

עמותת מניפה שמה לה למטרה לצמצם פערים בחברה הישראלית.
לעיתים ניתן להבחין בכך כי בין "המרכז" לפריפריה – הן החברתית והן הגיאוגרפית – קיים פער מסוים בתחום ההשכלתי והמצוינות הלימודית והאישית. לשם כך חברה עמותת מניפה לתכנית בית קק"ל למצוינות והקימה במסגרתו מרכז השכלה הפועל בשעות אחר הצהריים ומיועד לנוער לאו דווקא בעל הישגים אולם בעל שאיפות למצוינות. הנוער מקבל במסגרת המרכז העצמה הן בתחום האישי והן בתחום הלימודי הכולל:

  • א. תרגול אישי וקבוצתי.
  • ב. בניית תכנית לימודים ויעדים אישיים על ידי מורים וצוות מומחים בתחומם.

הלימודים כוללים בין השאר את מקצועות המתמטיקה, אנגלית ואנגלית מדוברת, פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב, תנ"ך ועוד.

 

 

מרכז למידה לדוגמה: מרכז למידה הר חומה

רבים מהיהודים שעלו ארצה מצרפת בשני עשורים האחרונים התמקמו בירושלים (ריכוזים נוספים של עולי צרפת ניתן למצוא בנתניה ובבית שמש). ילדיהם של העולים מצרפת סובלים מקשיי שפה (רובם מדברים בבית רק צרפתית ולחמישית מהם יש אך ורק חברים דוברי צרפתית); מבעיות ביקור סדיר (24%); מקשיי זהות; משיעורי היעדרות גבוהים למדי (10%), מבעיות ניתוק מבית הספר (כשליש מהתלמידים); מהיעדר מוטיבציה לימודית; מקשיים בתפקוד המשפחתי הקשורים להגירה; ומתסמינים נפשיים וגופניים (כשני שליש מבני הנוער דיווחו על תסמינים כגון דיכאון, עצבות והפרעות שינה). בנוסף, רק כמחצית מבני הנוער הביעו רצון לשירות צבאי או לאומי.

כדי לטפל בבני העולים באופן מיטבי, יש צורך לאתר אותם בגילאים מוקדמים כדי למנוע הגעה למצב של נשירה גלויה או סמויה. עמותת מניפה התגייסה לטובת מטרה חשובה זו והקימה בשכונת הר חומה בירושלים מרכז למידה הפועל בימים שני-חמישי בין השעות 18:30-15:00.  מרכז הלמידה מעניק מענה לבנות בכיתות ה'-ו' – חלקן עולות חדשות וחלקן צבריות – אשר בית הספר מזהה אצלן צורך בתגבור ובסיוע לימודי.

מטרות המרכז
  • מניעת נשירה על ידי תגבור לימודי, עטיפה רגשית ומענה חברתי;
  • הנגשה וגישור של דרישות בית הספר ומשרד החינוך לתלמידים ולמשפחותיהם;
  • חיזוק ערך האחריות בתהליך ההתפתחות האישית והחברתית;
  • קידום לימודי וצמצום פערים;
  • טיפוח מיומנויות למידה;
  • החזרת נורמות וצורת חשיבה נורמטיבית.
 
יעדים מדידים

היעד: שיפור ההישגים הלימודיים.

מדדים: כל תלמידה תשפר את ציוניה ב-10 נקודות לפחות בכל מחצית.

היעד: שיפור ברמת הביקור הסדיר בבית הספר.

מדדים: כל תלמידה תגיע ל-90% מימי הלימודים בבית הספר.

היעד: שיפור ברמת ההתנהגות בבית הספר.

מדדים: הגדרת יעדים התנהגותיים לכל ילדה. בדיקה מדי 3 חודשים יחד עם הילדה, ההורים וצוות בית הספר.

היעד: חיזוק מעורבות ההורים בתהליך הלימודי של הבנות.

מדדים: 4 פעילויות בנות-אמהות/אבות לאורך השנה עם נוכחות הורים ב-80% מהפעילויות.

תיאור התכנית
  • בימים שני-חמישי התכנית תפעל לימודית בשעות אחרי הצהריים.
  • לכל בת תיבנה תכנית לימודית אישית בהתאם ליכולות שלה.
  • פעם בשבוע תועבר פעילות חברתית על ידי המו"לית של המרכז.
  • כל ילדה תקבל תגבור לימודי באמצעות מורים בהתאם ליכולות שלה.
  • תיבנה תוכנית שנתית הכוללת טיולים, פעילויות חברתיות ופעילויות שיא.
  • בכל יום מפגש תוגש ארוחה קלה.

מקום הפעילות

מנהל קהילתי הר חומה

תקופת הפעילות

11 חודשים

גורם מפעיל

עמותת מניפה בשיתוף עמותת "כגן"

אנשי קשר

יהונתן שימל, מנחה מניפה

דילוג לתוכן